ZESPÓŁ TERAPII I REHABILITACJI
Do zadań pracowników Zespołu terapii i rehabilitacji należą:
Pracownicy terapii:
- Prowadzenie pracowni terapii zajęciowej.
- Zapewnienie warunków do samorealizacji poprzez wszystkie formy terapii.
- Prowadzenie dokumentacji terapii zajęciowej.
- Dbanie o czystość, ład i porządek w pracowniach i w ich otoczeniu oraz wokół Domu.
- Prowadzenie zajęć wszechstronnie uaktywniających mieszkańców.
- Motywowanie do udziału w zajęciach mieszkańców mniej sprawnych.
- Współdziałanie z innymi pracownikami, terapeutami, specjalistami, kierownikiem zespołu, kierownictwem DPS.
- Współdziałanie lub inicjowanie przygotowania imprez okazjonalnych, uroczystości czy wycieczek.
- Przestrzeganie przepisów BHP.
- Powiadamianie służb medycznych (pielęgniarek) o wypadku, zasłabnięciu, ataku epileptycznym i innych zdarzeniach losowych, a nagłych sytuacjach udzielenie pierwszej pomocy osobie poszkodowanej.
- Czas wolny od zajęć z mieszkańcami winien być przeznaczony na zajęcia wynikające z organizacji pracy zespołów pielęgnacyjno-opiekuńczych (m.in. pomoc przy karmieniu mieszkańców, dowożenie posiłków, przyprowadzanie i odprowadzanie mniej sprawnych mieszkańców).
- Uzupełnianie wiedzy fachowej.
Fizjoterapeuci:
- Prowadzenie porannego rozruchu i zajęć ruchowych z mieszkańcami.
- Stosowanie różnych technik rehabilitacyjnych: fizykoterapia, fizjoterapia, masaże itp. zgodnie z zaleceniami lekarza.
- Utrzymanie i rozwijanie sprawności fizycznej mieszkańców poprzez uprawianie różnych dyscyplin sportowych m.in. w ramach ruchu Olimpiad Specjalnych.
- Włączanie się w prace zespołów związane z mieszkańcami.
- Organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych i współdziałanie w organizacji spotkań i imprez.
Psycholog:
- Diagnostyka – poznanie wszystkich dysfunkcji mieszkańców, określenie form i metod pracy z mieszkańcami, określenie metod ich motywacji.
- Uczestniczenie w pracach zespołu opiekuńczo-terapeutycznego.
- Konstruowanie indywidualnych planów pracy z mieszkańcem.
- Pomoc w aklimatyzacji mieszkańcom nowoprzyjętym.
- Prowadzenie zajęć terapeutycznych.
- Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w sprawach mieszkańców podlegających obowiązkowi szkolnemu.
- Współpraca z placówkami oświatowymi w sprawach związanych z realizacją obowiązku szkolnego.
- Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów i sytuacji trudnych dotyczących mieszkańców.
- Organizacja i prowadzenie szkoleń dla personelu.
Kapelan:
- Realizacja zadań związanych z zaspokajaniem potrzeb religijnych mieszkańców.
- Współpraca z kierownikami i pracownikami zespołów i filii w celu rozwiązywania problemów związanych z życiem religijnym mieszkańców.
- Działalność duszpasterska.
- Przygotowanie i odprawianie nabożeństw.
- Sprawianie pogrzebów.
- Udzielanie sakramentów.
- Dbanie o Kaplicę Domu i sprzęt, który się w niej znajduje.